Donnerstag, 2. März 2017

Der junge Karl Marx

director: Raoul Peck
script: Pascal Bonitzer
           Raoul Peck
land of production: France, Belgium, Germany
setting: Germany, France, Belgium
genre: history drama
year of release: 2017
starring:  August Diehl
                Stefan Konarske
                 Vicky Krieps
FSK: 6
rating: * * of 5 points

In 1838, Karl Marx worked for a newspaper in Cologne, whose writings did not please the ruling class, and therefore he was exiled. In Paris, where he lives with his wife and two daughters, he met Friedrich Engels, who wrote about the working class in England. They both become friends and become inseparable. They discuss the pamphlete and manifesto of communism.

Conventional historic cinema without charm. Apart from the encounter between the two women of the main protagonists, who speak of connectedness despite their different origins, the film does not bubble up with the many ideas of the two philosophers, but remains stuck in the dusty driving water of old-fashioned narrative-form. Here and there a line, completely torn out of context and one wonders whether Pascal Bonitzer has really read everything from Engels and Marx, that he doesnt invent an refined gimmick, for example
when a genius sentence emerges. Only the trailer with Bob Dylan's song "Like a Rolling Stone" and the pictures from Malcom X to Margaret Thathcher has enough wit. 

1838 arbeitet Karl Marx für eine kölner Zeitung, dessen Schriften der herrschenden Klasse nicht gefallen und er deshalb ins Exil getrieben wird. In Paris, dort lebt er mit seiner Frau und seinen zwei Töchtern lernt er Friedrich Engels kennen, der über die Arbeiterklasse in England geschrieben hat. Beide freunden sich an und werden unzertrennlich. Sie diskutieren und erörtern zusammen das Pamphlete und Manifeste des Kommunismus. 

 Konventionelles Historienkino ohne Charme. Außer den Begegnungen der beiden Frauen der Hauptprotagonisten, die von Verbundenheit trotz unterschiedlichster Herkunft sprechen, sprudelt der Film eben nicht von den vielen Ideen der beiden Philosophen, sondern bleibt im verstaubten Fahrwasser altbackener Erzählweise hängen. Hier und da eine Zeile, völlig aus dem Zusammenhang gerissen und man fragt sich ob Pascal Bonitzer wirklich alles von Engels und Marx gelesen hat, dass ihm so gar kein raffinierter Kniff einfällt, zbsp. einen genialen Satz beim Erfinden zuzuschauen.  Einzig der Nachspann mit Bob Dylan's Song "Like a Rolling Stone" und den  den Bildern von Malcom X bis Margaret Thathcher hat genug Pepp.  



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