Dienstag, 10. November 2015

Whale Rider

director: Niki Caro
production: german/NewZealand
based on novel by: Witi Ihimaera
setting: New-Zealand, Whangara
Year of release: 2002
main protagonists: Keisha Castle-Hughes
                               Rawiri Paratene
rating: * of 5 points

Koro, the village chief, hopes that he gets a new patriarch, his grandson. According to a Maori legend the ancestor Paikea rode on a whale to New Zealand and founded the village of Whangara. Koro hopes there will be a new born Paikea, who passes competent the customs and traditions of the Maori. But his son's wife dies in childbirth, as well as the male twin. Porourangi, the father, names the twin who survived the birth, a girl, anyway, "Paikea". Koro takes Paikea`s
talent and courage not seriously, because she is female. He witnessed great resentment when she
emancipatory employes with the Maori traditions. Koro makes
the young boys at school familiar with the tribal rites, but desperates later on her
lack of talent. Paikea calls the whales ...

Another proof that German productions lagging behind. This film is easy to see through. The grandfather gets on my nerves with his stupid stubbornness at least since the middle of the film. The theatricality dripping uncomfortable towards the end. Only the last minute is really fun, but was also to be expected in this situation. Not a good movie. Of course it is interesting to witness the Maori language, but that does not weigh on the poor construction by far.

Koro, der Dorfchef, hofft dass ihm ein neues Stammesoberhaupt geboren wird, sein Enkel. Nach einer Maori-Sage kam der Urahn Paikea auf einem Wal geritten nach Neu-Seeland und gründete das Dorf Whangara. Koro hofft, es wird ein neuer Paikea geboren, der die Bräuche und Sitten der Maori
kompetent weitergeben kann. Doch die Frau seines Sohnes stirbt bei der Geburt, sowie der männliche Zwilling. Porourangi, der Vater, benennt den Zwilling, der die Geburt überlebt hat, ein Mädchen, trotzdem "Paikea". Koro nimmt Paikeas
Talent und Mut nicht ernst, da sie weiblich ist und bezeugt jedesmal großen Unmut, wenn diese
sich emanzipatorisch gleichermaßen mit den Maori-Traditionen beschäftigt. Koro macht die
Jungs der Schule mit den Stammesriten vertraut, verzweifelt jedoch später an ihrem
fehlenden Talent. Paikea ruft die Wale...

Ein weiterer Beweis, dass deutsche Produktionen hinterherhinken. Dieser Film ist einfach zu durchschauen. Der Großvater geht einem nach der Hälfte des Films nur noch auf die Nerven mit seiner dämlichen Sturheit. Die Theatralik trieft unangenehm zum Ende hin. Einzig die letzte Minute macht wirklich Spaß, war aber auch in dieser Konstellation zu erwarten. Kein guter Film. Natürlich ist es interessant die Maori-Sprache mitzuerleben, aber das wiegt die schlechte Konstruktion bei Weitem nicht auf.



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen