Montag, 25. Dezember 2017

Paddington 2

director: Paul King
script: Paul King
            Simon Farnaby
land of production: UK, France
setting: London
genre: Comedy
year of release: 2017
length: 103 Minutes 
starring:  Hugh Grant
                Julie Walters
                Peter Capaldi
G-rated / FSK 0
rating:  * * * * * of 5 points

Paddington, a bear from Peru who has emigrated to London, wants to send a pop-up book from London to his aunt Lucy for her birthday. For that he starts to work and saves the money. But suddenly the book gets stolen. In attempting to capture the offender, Paddington himself is suspected of being the robber ...

A very charming movie for children and adults playing in a romantically transfigured London. Hugh Grant fabulously plays a drained actor. Many slapstick moments. Paddington, with his clumsy and naive way, smeares us marmelade on the heart. A very special family movie.


 Paddington, ein Bär aus Peru der nach London ausgewandert ist, möchte seiner Tante Lucy  zum Geburtstag ein Bilderbuch von London schicken.  Dafür fängt er an  zu arbeiten und spart das Geld. Doch plötzlich wird das Buch geklaut. Bei dem Versuch den Täter zu schnappen, wird Paddington selbst verdächtigt, der Räuber zu sein...

Ein sehr charmanter Film für Kinder und Erwachsene, der in einem romantisch verklärten London spielt.  Hugh Grant spielt fabelhaft einen abgehalfterten Schauspieler.  Viele Slapstick-Momente. Paddington  mit seiner tollpatschigen und naiven Art, schmiert einem förmlich Marmelade

aufs Herz.  Ein ganz besonderer Familienfilm.











Same Kind of Different as Me

German title: Genauso anders wie ich
director: Michael Carney
script: Michael Carney ...
based on: A true story
land of production: USA
setting: USA
genre: Drama
year of release: 2017
starring:  Renée Zellweger
                Jon Voigt
PG-rated / FSK 6
rating:  * * of 5 points

Ron and Deborah, a rich couple, have a marriage crisis. Deborah dreams of a black man who gives her a sign. Soon she starts looking for him and finds him at a food dispenser for the needy. There she volunteers with her husband to get her marriage going better again. Gradually, she befriends with this Denver, who had a very sad life ...

Kitschy film that has little rough edges. Complacent and revered, a story is served here, which could have been so much better. Smothered in its own lard. Renée Zellweger I recognized only at the end of the film. Not recommendable.


 Ron und Deborah, ein reiches Ehepaar, haben eine Ehekrise. Deborah  träumt von einem schwarzen Mann, der ihr ein Zeichen gibt. Bald schon macht sie sich auf die Suche nach ihm und findet ihn bei einer Essensausgabe für Bedürftige. Dort engagiert sie sich ehrenamtlich mit ihrem Mann um auch wieder ihre Ehe in Schwung zu bringen. Allmählich freundet sie sich mit  diesem Denver an, der ein sehr bewegtes Leben hatte...

Kitschiger Film, der kaum Ecken und Kanten hat. Selbstgefällig und bieder wird hier eine Geschichte aufgetischt, aus der man hätte mehr rausholen können. Erstickt im eigenen Schmalz. Renée Zellweger habe ich erst am Ende des Films wiedererkannt. Nicht empfehlenswert.






Donnerstag, 30. November 2017

Murder on the Orient Express

German title: Mord im Orientexpress
director: Kenneth Branagh
script: Michael Green
based on the same-named novel by: Agatha Christie
land of production: USA, Great Britain
setting: Orient-Express
genre: Crime-Story
year of release: 2017
starring:  Johnny Depp
                Michelle Pfeiffer
                Penélope Cruz
                Willem Dafoe
                 Judi Dench
PG-13  / FSK 12
rating:  * * * of 5 points

Hercule Poirot is a master detective and travels on a journey on the Orient Express. A murder happens on the trip and Poirot begins to investigate. One of the passengers has to be the killer, since no one else is in the near (the locomotive derailed in the blizzard). It begins an intellectual guessing and uncovering of the murder ...

Stylistically excellent production with permanently exciting plot, but a poorly convincing epic "dissolution moment", which lacks any authenticity. That can not even make up for the highly potent star formation. Too bad.


Hercule Poirot ist Meisterdedektiv und fährt auf einer Reise des Orient-Expresses mit. Auf der Reise passiert ein Mord und Poirot fängt an zu ermitteln. Einer der Mitreisenden muss der Mörder sein, da sonst kein Mensch weit und breit ist (die Lokomotive ist im Schneesturm entgleist). Es beginnt ein intellektuelles Rätselraten und Aufdecken des Mordes...

Stilistisch hervorragende Produktion mit dauerhaft spannendem Plot, jedoch einem mangelhaft überzeugendem epischen "Auflösungsmoment", der jeglicher Authentizität entbehrt. Das kann auch das hochpotenzielle Staraufgebot nicht wett machen. Schade. 


Old, New, Borrowed and Blue (2003)

director: Natasha Arthy
script: Kim Fupz  Aakeson
land of production: Denmark
setting: Denmark
genre: tragicomedy / Dogma 95
year of release: 2003
starring:  Lotte Andersen
                Kim Fupz Aakeson
PG-13  / FSK 12
rating:  * * * of 5 points

Katrine will marry in a few days. Her former lover Thomson, who was also the lover of her sister (who is now locked up in psychiatry) turns up. Thomson magically attracts Katrine with his spontaneity and zest for life, and they experience funny as well as sad things that they both weld together. What will happen to the wedding?

Predictable movie with some cute ideas. Mediocre story. Not well-drafted script. Nevertheless, not boring, because the dogma guidelines sprayed this film a certain charm of realism, against the mainstream taste.


Katrine wird in wenigen Tagen heiraten. Da taucht ihr ehemaliger Liebhaber Thomson auf, der ebenfalls der Liebhaber ihrer Schwester war, die jetzt in der Psychiatrie eingesperrt ist. Thomson  zieht Katrine mit seiner Spontanität und  Lebenslust magisch an und sie erleben  lustige aber auch traurige Dinge zusammen, die sie beide zusammen schweißen. Was wird nun aus der Hochzeit?

Vorhersehbarer Film mit einigen niedlichen Ideen. Mittelmäßige Story.  Nicht gut genug ausgearbeitetes Drehbuch. Trotzdem nicht langweilig, denn durch die Dogma-Richtlinien versprüht dieser Film einen gewissen Charme des Realismus, gegen den Mainstream-Geschmack.






Patti Cake$

director: Geremy Jasper
script: Geremy Jasper
land of production: USA
genre: Drama, Underdog-Story
setting: New Jersey
year of release: 2017
starring: Danielle Macdonald
               Bridget Everett
rating:  * * * * * of 5 points

Patricia Dombrowski is called "Dumbo" by the other ghetto people because she is chubby. She dreams of becoming famous as a rapper, but works in simple part-time jobs and still lives with her mother, who is anything but enthusiastic about the idea of becoming a rapper. In her free time, she meets her  indian buddy Jheri and they rap together. Then she meets Basterd at a concert and follows him to the hut behind the cemetery, where he leads a hermit life. Together, they create the first songs and have support from Patti's grandmother, but the first successes are a long time coming and Patti awaits many hurdles that are emotionally very hurtful ...

An incredibly good acting and good rapping Danielle Macdonald steals the show to all the other actors. An absolute surprise hit. Must see. So far the best movie of the year.


Patricia Dombrowski wird "Dumbo" genannt von den anderen Ghetto-Leuten, weil sie dick ist. Sie träumt davon, als Rapperin berühmt zu werden, arbeitet aber in einfachen Teil-Zeit-Jobs und lebt noch bei ihrer Mutter, die alles andere als begeistert von der Idee ist. In der Freizeit trifft sie sich mit ihrem indischen Kumpel Jheri und sie rappen zusammen. Dann begegnet sie Basterd auf einem Konzert und folgt ihm in die Hütte hinter dem Friedhof, wo er ein Einsiedlerleben führt. Zusammen kreieren sie die ersten Songs und haben Unterstützung von Pattis Oma, doch die ersten Erfolge lassen auf sich warten und Patti erwartet viele Hürden, die auch emotional sehr verletzend sind...

Eine unglaublich gut schauspielernde und gut rappende Danielle Macdonald stiehlt allen anderen Schauspielern die Show. Ein absoluter Überraschungshit. Unbedingt  ansehen.  Bis jetzt der beste Kinofilm des Jahres.


Samstag, 18. November 2017

Fack ju Göhte 3

director: Bora Dagktekin
script: Bora Dagktekin
land of production: Germany
genre: Comedy
year of release: 2017
starring:  Elyas M'Barek
                Katja Riemann
                 Uschi Glas
                 Corinna Harfouch
PG 13 / FSK 12
rating:  * * of 5 points

It's going completly banana in the Goethe comprehensive school. This stall is uncontrollable. Mr. Müller has promised his abnormal students to cheat them through A-level. But they have to pass an attainment test of the 11th grade. Furthermore, a student jumps from the roof of the school in the hope he can fly. Chantal is looking for a more suitable girlfriend for her boyfriend and gets targeted by suicide lovers. As if that were not all, the new school statue gets overthrown ...

School-boy humour on the lowest level with a certain charm, you have to admit. The movie does not make sense at all, from start to the end and the logic breaks are huge, but you can still watch it with your friends and have fun.


In der Goethe-Gesamtschule geht es mal wieder ab. Diese Bude ist unkontrollierbar. Herr Müller hat seinen abnormen Schülern versprochen, sie durchs Abitur zu mogeln. Doch aus diesem Plan wird nichts: Sie müssen einen Leistungstest der 11. Klasse absolvieren. Desweiteren springt ein Schüler vom Dach in der Hoffnung er kann fliegen. Chantal sucht für ihren Freund eine passendere Freundin und gerät ins Visier von Selbstmordverliebten. Als wenn das noch nicht alles wäre, wird die neue Schul-Statue gestürzt...

Pennälerhumor auf unterstem Niveau mit einem gewissen Charme, das muss man zugeben. Der Film macht von vorne bis hinten keinen Sinn und die Logikbrüche sind gewaltig, trotzdem kann man ihn mit seinen Freunden gucken und Spaß haben.  




Darkland

director: Fenar Ahmad
script: Fenar Ahmad, Adam August
land of production: Denmark
setting: Copenhagen
genre: Thriller
year of release: 2017
starring:  Dar Salim
                Stine Fischer Christensen
NC- 17  / FSK 18
rating:  * * * * * of 5 points

Zaid, a surgeon, lives with his pregnant wife in a luxurious apartment of a skyscraper. His brother demands a lot of money from him because he is in big trouble. Zaid does not give him any money. His brother is murdered by a mafiosi and Zaid isnt satisfied by the police work to solve the crime. So he sets off on his own and dives into the underworld of Copenhagen to find the killer ...

This is not only a thrilling thriller a la John Wick, but also an interesting milieu study. Poignantly is shown here what can happen if the integration of refugees fails. In a dualistic way, a brother couple is shown here who could not be farther apart and yet is close. A bleak Copenhagen with a lot of shady characters are the breeding ground for this action-packed, dramatic film. Much more profound and well-made than the reference John Wick.


Zaid, ein Chirurg, lebt mit seiner schwangeren Frau in einer luxuriösen Wohnung eines Hochhauses. Sein Bruder verlangt von ihm sehr viel Geld, da er in großen Schwierigkeiten steckt. Zaid  gibt ihm kein Geld.  Sein Bruder wird ermordet von einem Mafiosi und Zaid  reicht die Polizeiarbeit zur Aufklärung des Verbrechens nicht aus. Also macht er sich selbst auf den Weg und taucht in die Unterwelt Copenhagens ein um den Mörder zu finden...

Dies ist nicht nur ein packender Thriller ala John Wick, sondern auch eine interessante Milieu-Studie. Bewegend  wird hier gezeigt, was passieren kann, wenn die Integration von Flüchtlingen scheitert. Auf dualistische Weise wird hier ein Bruderpaar gezeigt, das weiter voneinander entfernt nicht sein könnte und sich doch nahe ist.  Ein düsteres Kopenhagen mit jeder Menge zwielichtiger Gestalten bilden den Nährboden für diesen actiongeladenen, dramatischen Film.  Viel tiefsinniger und gelungener als die Vorlage John Wick.